Sosiaali- ja terveyspalvelut ajankohtaista

Ajankohtaista / 25.06.2024

Omahelpperi.fi palvelee nuoria verkossa

Nuorille suunnatulta Omahelpperi.fi -sivustolta nuori löytää tietoa esimerkiksi mielen ja kehon hyvinvointiin, ihmissuhteisiin tai elämän kriisitilanteisiin liittyen. Omahelpperi myös kokoaa yhteen nuorille suunnatut Etelä-Savon alueen palvelut ja tapahtumat sekä esimerkiksi chattien ja auttavien puhelimien yhteystiedot. Omahelpperiin pääset tästä: Omahelpperi.fi Sähköinen perhekeskus tukee Etelä-Savon perhekeskustoimintaa, jota toteutetaan yhdessä Eloisan, kuntien, seurakuntien ja järjestötoimijoiden kanssa. Omahelpperi... Lue lisää

Ajankohtaista / 25.06.2024

Omaperhe.fi on perheellisten ja perhettä suunnittelevien palvelu

Omaperheessä on kattavasti tietoa perheen suunnitteluun, lapsen odotukseen ja synnytykseen, vauvavuoteen, lapsuuteen ja nuoruuteen sekä perhe-elämään liittyen. Paikkakuntavalinnan avulla Omaperhe myös ohjaa Etelä-Savon alueen palveluiden ja tapahtumien pariin. Lisäksi Omaperheessä on omahoito-ohjelmia, joita voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Omahoito-ohjelmat sisältävät erilaisia harjoituksia ja ohjeita, joiden avulla voi edistää omaa hyvinvointia. Käy tutustumassa Omaperheeseen:... Lue lisää

Ajankohtaista / 20.06.2024

Eloisan vastaanottoajan voi nyt peruuttaa myös tekstiviestillä

Etelä-Savon hyvinvointialueen terveyspalveluissa on otettu käyttöön uusi ajanperuutuspalvelu. Se toimii tekstiviestitse, joten enää ajanperumisen vuoksi ei tarvitse jonottaa Terveysneuvon puhelimessa tai chatissa. Riittää, kun lähettää tekstiviestin itselle sopivana ajankohtana viimeistään klo 12.00 vastaanottoaikaa edeltävänä arkipäivänä. – Asiakkaamme ovat toivoneet tapaa tehdä peruutuksia ilman jonottamista, ja tekstiviestiperuutus on nyt uusi väylä siihen. Tähän numeroon ei... Lue lisää

Ajankohtaista / 30.05.2024

OmaEloisa-mobiilisovellus nyt ladattavissa

Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen uudistaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että älypuhelimiin on nyt ladattavissa maksuton OmaEloisa-mobiilisovellus. Se on uusi ja pysyvä tapa asioida paikasta riippumatta eteläsavolaisille, kausiasukkaille ja vierailijoille. OmaEloisa palvelee niin kertaluonteisissa kuin pidempiaikaisissa vaivoissa. Asenna ja tunnistaudu Sovellus löytyy Android-käyttöjärjestelmän älypuhelimiin Google Play -sovelluskaupasta ja iOS-käyttöjärjestelmän älypuhelimiin App Store -sovelluskaupasta. Sitä voi... Lue lisää

Ajankohtaista / 30.04.2024

Eloisan vammaispalvelujen asiakasohjausnumerot yhdistyvät 1.5.2024

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan vammaispalvelujen toiminta kehittyy, kun vammaispalvelujen asiakasohjausnumerot yhdistyvät. 1.5.2024 alkaen yksi vammaispalvelun keskitetyn neuvonnan ja ohjauksen puhelinnumero korvaa kaikki aikaisemmin käytössä olleet numerot. Numero 015-411 41 44 palvelee koko Eloisan alueella arkisin kello 10-15 välisenä aikana. Keskitetystä palvelusta asiakas saa ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi erilaisista vammaispalveluista, niiden hakemisesta ja asian käsittelystä. – Keskitetyn... Lue lisää

Sosiaali- ja terveyspalvelut ajankohtaista / 19.04.2024

Vaativien tilanteiden joukkue valmiudessa pelastustoimen erityistilanteita varten

Euroopan muuttuneen turvallisuustilanteen ja lisääntyneiden sään ääri-ilmiöiden vuoksi myös Etelä-Savon pelastuslaitoksella on tunnistettu tarve kouluttaa henkilöstöä poikkeuksellisen vaativiin ja pitkäkestoisiin onnettomuustilanteisiin. Tätä varten pelastuslaitokselle on perustettu vaativien tilanteiden joukkue. Palomestari Eero Aho koordinoi joukkueen koulutus- ja harjoitussuunnittelua ja toteutusta. Vaativia tilanteita ovat esimerkiksi laajamittaiset maastopalot ja suuret kemikaalionnettomuudet. Pelastuslaitoksella on jo nyt hyvä toimintakyky... Lue lisää

Ajankohtaista / 27.03.2024

Eloisan chat uudistuu 4.4. – kesällä tulossa myös mobiilisovellus

Etelä-Savon hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen uudistaminen alkaa 4. huhtikuuta. Eloisan suosituin digipalvelu chat saa uuden ja parannetun käyttöliittymän Eloisan nettisivuilla etelasavonha.fi. Asiakkaille näkyvät muutokset eivät ole suuria. Chatin ja digilääkärin palvelut löytyvät 4.4. jälkeenkin Eloisan nettisivujen oikeasta alanurkasta tutusta kasvoikonista. Siitä chattiin siirrytään joko tunnistautumisen tai anonyymin keskustelun valitsemisen kautta. – Jos on odotettavissa, että... Lue lisää

Ajankohtaista / 25.03.2024

Eloisan Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen nettisivut uudistuivat

Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen uudistetut nettisivut avautuivat yleisön käyttöön 25.3.2024. Uudistetuilta nettisivuilta kävijä löytää perustietoa muun muassa Vaalijalan kuntoutuksen ja tutkimuksen palveluista, asiantuntijapalveluista sekä koulutus- ja konsultaatiopalveluista. Sivut löytyvät osoitteesta www.vaalijala.fi. Vaalijala on osa Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisaa. Uudistetut nettisivut markkinoivat Vaalijalan laajaa palveluvalikoimaa erityisen vaativaa tukea tarvitseville asiakkaille ja heidän asioistaan huolehtiville omaisille ja ammattilaisille.... Lue lisää

Ajankohtaista / 21.02.2024

Hoito- ja diabetestarvikkeiden jakelu muuttuu Pieksämäen alueella

Pieksämäen alueella siirrytään hoitotarvikkeiden keskitettyyn tilausjärjestelmään, joka on jo käytössä muualla Etelä-Savon hyvinvointialueella. Tarvikkeita ei enää noudeta sote-keskukselta, vaan ne tilataan omatoimisesti haluttuun postitoimipaikkaan noudettavaksi. Hoito- ja diabetestarvikkeiden jakelun yhtenäistäminen Etelä-Savon hyvinvointialueella jatkuu Pieksämäen osalta. Sosiaali- ja terveyskeskukselta ei enää koordinoida tarvikejakelua, mikä vapauttaa henkilöstön resursseja hoitotyöhön ja yhdenmukaistaa Eloisan palveluita koko alueella. Hoitotarvikejakelua... Lue lisää

Sosiaali- ja terveyspalvelut ajankohtaista / 08.02.2024

Eloisan kuljetuspalvelujen haasteita ratkotaan ripeästi

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan kuljetuspalvelujen tilausnumerot, sekä eri alueiden toimintamallit yhdistyivät helmikuun alusta. Uusien toimintamallien käyttöönotto ei ole sujunut täysin ongelmitta. Haasteiden selättämiseksi on kuitenkin tehty tehokkaasti töitä sekä Eloisalla, että välityspalvelusta vastaavan DRide Oy:n puolesta. Alussa haasteita on ollut muun muassa asiakastietojen päivittymisessä Eloisan puolelta DRide Oy:n asiakastietojärjestelmään. Väärien tai puuttuvien tietojen päivittäminen kyytitilauksen... Lue lisää

1 2 3 11