Etelä-Savon hyvinvointialue kehittää monituottajamallia yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan yritysten kanssa

Etelä-Savon hyvinvointialue haluaa ottaa yritykset paremmin mukaan kehittämään sosiaali- ja terveyspalveluita. Yksi tärkeä kohde on palvelusetelien käyttö. Setelit ovat käytössä 12 eri palvelussa. Yritysten kanssa kehitetään nykyisiä seteleitä ja selvitetään uusien palvelusetelien käyttöönottoa.

Etelä-Savon hyvinvointialue järjesti yrittäjille ja yrityksille teemaillan Teamsin välityksellä tiistaina 11.1.2022. Illassa käsiteltiin erityisesti palveluseteliä. Setelin käytön mahdollisuuksia sekä yritysten että hyvinvointialueen kannalta esittelevät Vertikal Oy:stä Simo Pokki ja Riitta Pylvänen, joista Pylvänen on aiemmin ollut valmistelemassa Jyväskylän sote-palveluiden palveluseteleitä. Asiantuntijoiden näkemys palvelusetelin käytöstä on selkeä:

– Palvelusetelin käyttöä voidaan hyvin laajentaa ja monipuolistaa kunhan varmistetaan, että seteleiden sisältö ja hinnoittelu ovat yritysten näkökulmasta selkeitä ja riittäviä, setelit ovat asiakkaiden saavutettavissa ja hyvinvointialueen kannalta vähintään kustannusneutraaleita verrattuna omaan palvelutuotantoon. Tällöin kaikki voivat hyötyä, Pokki ja Pylvänen sanovat.

Palvelusetelin oheen tarvitaan selkeä ja läpinäkyvä kustannuslaskenta. Lisäksi yrityksille suunnatun palvelusetelin sääntökirjan tulee olla yksinkertainen ja perusteltu.
– Sääntökirjan laadinnassa yritysten rooli voi olla merkittävä. Tuottajia tulee kuulla jo valmisteluvaiheessa, jotta tarjotaan tasavertaista palvelua kuntalaisille riippumatta siitä, kuka palvelun tuottaa, asiantuntijat toteavat.

Etelä-Savon hyvinvointialue kehittää jatkuvasti yhteistyötä yritysten ja yrittäjien kanssa.
– On selvää, että omaa tuotantoa kannattaa täydentää paikallisten pk-yritysten palveluilla ja joissain tapauksissa myös suurempien kansallisten yritysten palveluilla. Tärkeintä sosiaali- ja terveyspalveluissa on lopputulos ja tyytyväinen asiakas, vastuuvalmistelija Niina Kaukonen Etelä-Savon hyvinvointialueelta sanoo.

Kaukosen mukaan yksityiset palvelut ovat myös yksi tapa talouden tasapainon hallintaan tilanteessa, jossa sekä palvelujen määrä että kustannukset kasvavat. Julkinen palvelutuotanto on myös vastuussa, että palvelut ovat saavutettavissa oikea-aikaisesti.
– Tärkeää on nopea hoitoon pääsy. Palveluseteli on yksi väline, jota hyvinvointialue voi jatkossakin käyttää sote-palveluiden järjestämisessä. Esimerkiksi jonojen purkamisessa palvelusetelin käytöstä on saatu hyviä kokemuksia, tilaisuuden avaaja, Essoten hallituksen puheenjohtaja, kunnallisneuvos Arto Seppälä sanoi.

Hyvinvointialue itse päättää ne palvelut, joihin se palveluseteliä käyttää.


Lisätietoja antavat:

Niina Kaukonen
Vastuuvalmistelija, sote-ydintoiminnot, valvonta ja laadunhallinta
Etelä-Savon hyvinvointialue
niina.kaukonen@etela-savo.fi
044 794 4003

Simo Pokki
Toimitusjohtaja
Vertikal Oy
simo.pokki@vertikal.fi
044 088 5599